söndag, augusti 14, 2005

"Grave danger" guld för Kanal 5

Så har det då blivit dags för den svenska premiärvisningen av Quentin Tarantinos "CSI"-avsnitt "Grave danger". I kväll sänder Canal Plus dubbelavsnittet, och i morgon inleder Kanal 5 de ordinarie sändningarna, där det återstår elva avsnitt fram till Tarantinoavsnittet. Så för majoriteten av tittarna som inte har Canal Plus blir det alltså en ny chans att se det omtalade programmet i slutet av oktober/början av november.

För Kanal 5 är Canal Plus-visningen guld värd. Varje tidning har i dagarna flaggat för att nu är det dags för Tarantino att ta sig an "CSI", och självklart även nämnt att Kanal 5 börjar sända igen i morgon (precis som jag nu gjort med andra ord). Gratisreklam är alltid gott, och intresset för serien verkar vara på topp.

Hur bra är då "Grave danger"? Tja, så där superspektakulärt är det ju inte. Nick Stokes blir levande begravd av en skurk på ett rätt så raffinerat (och i ärlighetens namn ganska osannolikt) sätt, och det blir upp till resten av teknikergänget att hitta honom innan det är för sent. Tarantino sätter så klart sin prägel på showen, vilket dock får till följd att karaktärerna beter sig på ett för serien ganska konstigt sätt ibland. Men visst är det spännande, ytterst välgjort och påkostat. Och har man anlag för klaustrofobi ska man nog hålla sig borta från det avsnittet, scenerna inifrån Stokes kista är väldigt närgångna och otäcka.

Men det jag kommer att minnas mest från "Grave danger" är slutscenen mellan Grissom och Ecklie. Den rymmer en värme och ömhet man sällan tillåts se Grissom uttrycka. Och den pekar även på att det kanske kan bli ordning på "CSI"-torpet inför säsong sex, som startar den 22 september på CBS.

För övrigt ska det bli intressant att se om Kanal 5 tänker fortsätta sitt hårdnackade motstånd till 16:9-sändningar i höst. De tre "CSI"-serierna har alla ett ypperligt foto, de förtjänar ett bättre öde än stympade 4:3-versioner. Mitt stalltips - fortsatt stympning, men när de sänder "Grave danger" blir det plötsligt widescreen för en kväll, och därefter tillbaka till 4:3. Tråkigt men ytterst troligt.

11 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

Kan bli ordning inför säsong sex? Ska jag tolka det som att du inte gillade S5? Måla mig icke medhållande på den punkten, personligen tycker jag den här säsongen har varit den bästa hittils. Men så är jag svag för karaktärsdrivet och sådant som bryter mot vedertagna regler & riktlinjer, och det var mer sånt i S5 än någonsin innan. Plus att det kreativa arbetet var av minst lika hög klass som tidigare.

Samma sak med "Grave Danger". Som det gamla CSI-fan Tarantino är, tyckte jag han hade bra grepp om karaktärerna, det fanns flera små detaljer som visade på hans kunskap om serien, och avsnittet är i min bok inte bara väldigt spännande, utan ett av seriens allra bästa.

14 augusti, 2005 13:55  
Blogger 43 minuter said...

Jag var kanske lite luddig i det jag skrev, även jag håller säsong fem väldigt nära hjärtat. Men jag tycker att det varit tråkigt att gänget splittrats upp i två skift, och slutscenen i "Grave danger" pekar mot att författarna nu tycker att de rört om i grytan tillräckligt och låter dem återförenas igen. Och det rör mitt sentimentala hjärta.

14 augusti, 2005 14:34  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Ah, okej. Ja, jag tyckte alltså om att gänger splittrats just för att det rörde om i grytan, och vare sig de skulle välja att föra ihop grupperna igen (vilket jag antog var en fråga om när, inte om) eller inte, såg jag fram emot att se vad som skulle hända. Och gör så än. Att splittra gruppen i två är ett av de mer inspirerade drag författarna har gjort i seriens historia.

14 augusti, 2005 14:45  
Blogger 43 minuter said...

Sedan är det ju även så att även om storyn till "Greve danger" är signerad Tarantino, så har han ju inte skrivit hela programmet i detalj, det har ju de "vanliga" serieförfattarna gjort. Vilka detaljer som är signerade Tarantino eller inte är ju svårt att veta, och kanske bara av akademiskt intresse dessutom.

14 augusti, 2005 14:46  
Blogger 43 minuter said...

Eh, jag menade ju inte "Greve danger" utan "Grave danger" så klart. Fast det blev ju mer humor i det andra namnet, även om dubbeltydigheten råkade försvinna.

14 augusti, 2005 14:48  
Anonymous Anonym said...

Det är faktiskt väldigt enkelt att klura ut vilka segment som är skrivna att Tarantino, bara att höra efter när dialogen inte alls liknar den vanliga CSI-dialogen... typ första 10 minuterna, rena Reservoir Dogs-snacket.
Sen tycker jag att TV4:s övergrepp på Deadwood, med sändningar i 4:3 och TVÅ REKLAMAVBROTT (som ju inte HBO kör), är värre än att 5:an kör CSI i 4:3. Men det är såklart irriterande, det också.

14 augusti, 2005 17:03  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Om jag får chansen att skapa en TV-serie, ska den handla om Greve Danger. Jajamensan. Jag ska komma ihåg att ge dig credit :)

Jodå, jag är medveten om det där med författarna, men detaljerna jag pratar om är sådana som dom vanligtvis inte brukar behandla eller prata om nuförtiden, saker som åtminstone jag tyckte kändes som något Tarantino som det fan han är plockade fram för att han kunde, för att det fanns där och är en viktig del av karaktärer.

Jag tänker t ex, och framför allt, på en scen som nyttjar Grissoms intresse för och kunskaper om insekter i ovanligt hög grad. Såna saker.

Jag kan naturligtvis ha helfel, men tror inte det.

Sedan arbetade väl, har jag för mig, Quentin nära avsnittsförfattarna, om inte under själva manusskrivandet (även om det är möjligt) så när man hamrade ut detaljerna. Nåt sånt. Detaljminne är inte alltid min grej.

14 augusti, 2005 17:04  
Anonymous Anonym said...

Henk: att serien sänds i 4:3 på TV4 är dåligt, men upprörd över att de har reklamavbrott bara för att originalsändnignen inte hade det? Please. Det skulle ju betyda att du vill ha reklamavbrott på DVD-versionerna av serier från vanlig Netwwork-tv.

15 augusti, 2005 00:15  
Anonymous Anonym said...

hörru nicklas, vad löjligt att dra ut en fånig konsekvens av min irritation över Deadwoodreklamen... se det bara så här: jag är van att kolla Deadwood exakt som den visas i USA, högupplöst 16:9 (700 MB/avsnitt) utan reklam. När jag sen testar att kolla den på TV4 istället så får jag min favvoserie 4:3-croppad och genompepprad av två långa reklamavbrott. Jämförelsen gör mig sjukt irriterad på både fullscreen-skiten och reklamen. Och båda irritationerna förstärker såklart varandra.
Att jag sen är FÖR reklamavbrott i långfilmer på kommersiell TV är väl bara ytterligare ett tecken på min inkonsekvens....

15 augusti, 2005 20:13  
Anonymous Anonym said...

henk: men då hänger jag med. Inkonsekvens är bra. Reklam i tv-serier har jag inte heller någonting emot -- även om jag måste erkänna att TV4 verkligen drar ut på dem så mycket de bara kan. 4:3 är däremot verkligen råuselt.

15 augusti, 2005 20:55  
Anonymous Anonym said...

Ha, jag tycker t o m att reklamen TILLFÖR nåt i "24"...saknar den nu när jag gått över till nedladdad realtid.

15 augusti, 2005 21:13  

Skicka en kommentar

<< Home