måndag, augusti 15, 2005

Ingen friidrott på min tv-topp tack

Tänkte att jag skulle göra det till en vana att kommentera veckans svenska tv-topp. Men så tittade jag på hur den såg ut den här veckan, och den domineras ju helt av friidrotts-VM. Och inte för att jag har något emot friidrott, men personligen tröttnade jag helt så fort Carolina Klüft sjukampat klart och Kajsa och Emma rott hem sina höjdhoppsmedaljer. Så jag har helt enkelt strukit allt som har med regnet i Helsingfors att göra (förutom "Sportspegeln" då), och presenterar en helt friidrottsfri tv-topp:

1. Allsång på Skansen, SVT1 tisdag, 1760000
2. Morden i Midsomer, SVT1 tisdag, 1525000
3. Potatishandlaren, SVT1 söndag, 1485000
4. Sportspegeln, SVT1 söndag, 1275000
5. Svensson Svensson, SVT1 söndag, 930000
6. Rose och Maloney, SVT1 måndag, 785000
7. Betty tur och retur, SVT1 fredag, 755000
8. Metro, TV4 lördag, 550000
9. Secondhand, SVT2 onsdag, 535000
10. Karl för sin kilt, SVT1 fredag, 495000
Källa: MMS
Fotnot: På den officiella tv-toppen återfinns allsången (3), "Midsomer" (5), "Potatishandlaren" (7) och "Sportspegeln" (9), resten är friidrott.

Vad kan man utläsa av det här då? Tja, jag tänker inte tjata mer om att jag gillar "Rose och Maloney" bra mycket mer än "Morden i Midsomer" men att den stora tv-publiken inte verkar hålla med mig (eller ja, det gjorde jag ju just ändå), men annars måste ju personerna bakom det ganska så utskällda programmet "Secondhand" (som den enda gång jag sett faktiskt kändes rätt småtrevligt) tycka att det är roligt att de faktiskt ligger på topp tio. Ja, eftersom friidrott inte existerar alltså.

Att repriserna av "Svensson Svensson" drar uppåt en miljon i publik mitt i sommaren säger en enda sak: svenskarna är svältfödda på bra komedier, och svensk television av idag är helt värdelös på att skapa nya breda sitcoms som håller. I höst startar TV4 sin stora satsning "Hon och Hannes" (ett helt hopplöst namn som alla kommer att sammanblanda med filmen "Hans och hennes" för övrigt), och situationen kommer troligen inte att ha ändrats efter det, tyvärr.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tror inte för 5 öre på de där "undersökningarna" MMS gör. Vad jag förstår så baseras siffrorna på 1000 tillfrågade eller 1000 pers som har någon typ av speciell box kopplad till teven. Det säger ingenting om de övriga nio miljoner tittarna. Finns inte en chans att så många tittar på tråkig, statlig tv.

16 augusti, 2005 16:11  
Blogger 43 minuter said...

Med det resonemanget avfärdar du ju även alla opinionsundersökningar som görs av Sifo, Temo och liknande, där också ett tvärsnitt på 1000 personer får symbolisera hela befolkningen. Jag kan hålla med om att boxsystemet verkar en smula knöligt, men jag tror att det ger en ganska god bild av verkligheten.

16 augusti, 2005 17:08  

Skicka en kommentar

<< Home