lördag, mars 04, 2006

USA och tv-aborten - en tragisk historia

Senast jag nämnde tidningen Bon här i bloggen hade jag ont i foten. Den här veckan när tidningen damp ner i brevinkastet var jag lyckligtvis inte hemma, och därför slapp luntan ge mig ett blåmärke. Tack för det.

I vilket fall som helst har Johanna Koljonen skrivit en läsvärd artikel om aborter inom tv och film. En artikel vars ämne jag själv funderat över hur många gånger som helst, men när jag väl satt mig framför datorn för att försöka summera tankarna, har de känts för stora. Det finns för många serier, för många tonårsgraviditeter, för många korkade lösningar. Men hon gjorde det. Tack för det.

För när man ser på amerikansk tv är det ju som om aborten inte existerade. Eller jo, den existerar som teori, men i slutändan praktiseras den aldrig. En tjej som bestämt sig för att göra abort (ordet 'abortion' uttalas dock väldigt sällan) ångrar sig alltid i sista ögonblicket, bara för att några veckor senare drabbas av missfall medelst fall nerför trappa eller bilolycka eller liknande, ofta med sterilitet som följd - hon bör ju straffas för att hon ens tänkt tanken på att mörda fostret inom sig.

Att det ser ut så här, och att utvecklingen faktiskt gått bakåt, lär bero på att de konservativa grupper som oftast klumpas ihop som kristen höger befunnit sig på frammarsch rätt länge nu i USA. I artikeln nämner Koljonen en tv-abort i serien "Maude" från 1972. Året därpå, när USA:s högsta domstol kom fram till att abortförbud bröt mot den amerikanska konstitutionen (intrång i privatlivet) vilket gav effekten att aborter blev lagliga i hela landet, startade en ny fas i den ständigt infekterade striden mellan pro life- och pro choice-anhängare. En strid som i dag blivit så bitter att den ibland kallats ett inbördeskrig. Och ju mer högljudd debatten blivit, desto fegare agerar tv- och filmindustrin.

Varje gång det vankas en graviditet i en amerikansk serie hoppas jag. Hoppas att de faktiskt ska våga skildra verkligheten. Att de ska ta ordet abort i sin mun, och att de faktiskt ska skildra ett realistiskt förlopp - det vill säga låta en tjej genomgå en abort. Men icke. Förutom i "Six feet under" då, där ju faktiskt Claire gjorde det. Men så pratar vi också om "Six feet under", vilket ju inte direkt är "The OC".

I artikeln finns en siffra som säger att 1,3 miljoner amerikanska kvinnor gör abort varje år. Ibland är det tur att människor inser att allt inte är som på tv.

Bon har en otroligt avancerad hemsida. Det går nästan att läsa texten där utan att få brytningsfel på ögonen. Artikeln börjar på sida 198.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Boston Legal hade en originell och liberal vinkling på abortämnet nyligen.

04 mars, 2006 11:34  
Blogger Hanna Gustafsson said...

vilket bra inlägg! ämnet ger mig en sådan bitter, frustrerande, ihållande huvudvärk varje gång jag tänker på det att jag inte vet hur jag ens skulle börja formulera mig. tack även för länken!

Hanna

04 mars, 2006 12:06  
Blogger Andreas said...

Jag minns första säsongen av Everwood, dom hade ett avsnitt som följde din mall ganska exakt, men dom nämnde ordet abort och p.g.a. det blev serien utnämnd till den mest ondskefulla tv-serien av alla enligt nån sån där tok-kristen grupp som sitter och räknar svordomar i tv-program bara för att kunna klaga. Samma avsnitt blev förresten uttnämnt till ett av de bästa av alla tv-serier för den säsongen på futon critic.

04 mars, 2006 17:46  
Anonymous Anonym said...

Lustigt att du nämner O.C. för de har ju haft det här uppe men med den utvecklingen att när mamman ångrade sig inbillade hon den förmode fadern att det blev ett missfall. Ett barn kom dock till världen och här finns en storyline att plocka fram när de behöver.
Bra storylines är tyvärr något O.C är i desperat behov av!

04 mars, 2006 18:34  
Anonymous Anonym said...

Det var väl bara några veckor sen som det var aborttema i Battlestar Galactica. En ung kvinna flydde från ett religiöst skepp för att kunna utföra en abort på Galactica varpå Madam President klarade av att samtidigt

a) låta henne göra aborten och stanna på skeppet och

b)kriminalisera abort för att öka invånarantalet i flottan.

De gör det inte enkelt för sig i BG...

05 mars, 2006 16:27  

Skicka en kommentar

<< Home