onsdag, mars 01, 2006

"24"-våldschock i TV4 i kväll!

I USA går "24" som ett expresståg och är populärare än någonsin bland tv-tittarna. Säsongen, som hittills pågått i tio timmar, är chockerande stark, troligen den bästa av dem alla.

I Sverige har "24" däremot behandlats illa av TV4 på sistone. Säsong fyra snabbspolades igenom i höstas, sent på kvällarna, först med en visning per vecka, men senare med tre-fyra avsnitt i veckan. Min pappa, som aldrig varit någon tv-tittare av rang men som helt förståeligt fastnat stenhårt för Jack Bauer, var helt förtvivlad över att han var tvungen att kolla på tv vid halv elva-tiden nästan varje vardagskväll i slutet av november (han har ingen video).

Och nu verkar tokerierna vara på gång igen. För i kväll börjar TV4 visa säsong fem. Klockan 22.35 startar, utan någon som helst pompa, ståt eller fanfar, "24:s" bästa stund hittills. Jag ska villigt erkänna att jag inte tittat på TV4 en endaste sekund under OS-veckorna och ytterst sparsmakat även innan sportdåren inom mig vaknade till liv, men hallå - ska verkligen säsongspremiären av USA:s kanske profilstarkaste serie passera så här obemärkt förbi? Eller är jag onödigt taskig nu? Har TV4 lagt in "24"-trailer efter "24"-trailer i reklamavbrotten i "Let's dance" de senaste veckorna, trailers som jag missat? Vet alla svenska "24"-fans att de ska sätta sig framför tv-apparaterna i kväll, har de insett att de kommer att ha hakorna i knät senast klockan 22.45 efter den våldsamma chocköppningen? Har budskapet gått fram? Till min pappa hade det inte det.

Och även nu kommer det att bli viss snabbspolning. På TV4:s hemsida står det att säsongen kommer att vara avklarad före fotbolls-VM (start 9 juni), alltså om 14 veckor. Åtminstone den här veckan och nästa blir det avsnitt både onsdag och torsdag. Jag hoppas att de håller sig till två sändningar per vecka. Annars kommer pappa att gå i taket.

Tillägg: Jag borde kanske klargöra mig lite. Jag tycker helt ärligt att det är jättebra att TV4 är föredömligt snabba med visningen av "24", precis som de är med "Lost", men ändå - jag kan inte komma ifrån känslan att de försöker gömma undan och bli av med den på något sätt. När man sänder en sån toppserie som "24" flera kvällar i veckan på en dålig tid och dessutom gör det utan att promota den ordentligt - nej, då tar man den inte på allvar, då ses den som ett problem. Jag kan inte tolka agerandet på något annat sätt.

14 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är ju helt hopplöst! Om TV4 hade gjort lika mycket reklam för 24 som de gjorde för Commander in Chief, samt lade sändningen på en någorlunda human tid, så skulle TV4 få många fler tittare.

01 mars, 2006 12:48  
Anonymous Anonym said...

Tack för tipset. Hade missat det utan dig.

01 mars, 2006 13:17  
Anonymous Anonym said...

Marknadsföringen borde verkligen ha varit bättre, men i övrigt får TV4 oförtjänt mycket kritik för det här - det är ju helt lysande av dem att köra igång säsong 5 redan nu, och sedan köra på med två avsnit i veckan. För tre år sen fick TV4 en oändlig massa skit för att de segade så med serien, då hade detta upplägg varit rena drömmen.
TACK, TV4, skulle jag föreslå att säga i stället.

01 mars, 2006 14:11  
Blogger 43 minuter said...

Jag har gjort ett litet tillägg till mitt inlägg för att klargöra vad jag menar.

01 mars, 2006 15:13  
Anonymous Anonym said...

Jo jag har noterat det här också sen tidigare.
Dom gjorde likadant med Alias (23:25).
Visserligen har den serien tappat tittare men ändå en sån tid tar ju död på serien defenitivt.

01 mars, 2006 16:49  
Anonymous Anonym said...

Anledningen till att de snabbspolat fram LOST (och säkert 24) är för att annars är det så många som laddar ner avsnitterna på nätet istället. Nu minimerar man risken genom att bara ligga en 3-4 avsnitt bakom USA.

Men till din far, du kan ju ladda ner de amerikanska avsnitten. (Översättningar finns på undertexter.se) och ge bort, går ju även fixa till så man kan se på DVD om han äger en sådan.

01 mars, 2006 16:53  
Blogger 43 minuter said...

Äh, fortfarande är det väldigt få som laddar ner tv-serier och tittar i förväg om man ser till det totala tittarantalet. Då tror jag internet i ett bredare sammanhang är en viktigare faktor, nätet kryllar ju av information om vad som händer just nu i programmen i USA, bloggare skriver, medier skriver - kanalerna vill rida på en aktualitetsvåg eftersom det ger dem gratisreklam. Jag tror personligen inte att de svenska kanalerna oroas särskilt mycket över tv-nedladdningen.

01 mars, 2006 17:42  
Anonymous Anonym said...

En fråga: är säsong 5 fristående.. eller behöver man ha sett de övriga säsongerna för att förstå nåt?( såg första säsongen)

01 mars, 2006 18:20  
Blogger 43 minuter said...

Nja, det är bara att kolla. Bara du håller i åtanke att Jack Bauer iscensatte sin egen (falska) död i slutscenerna på säsong fyra för att undkomma att överlämnas till de kinesiska myndigheterna, och att endast Tony, Michelle, Chloe och ex-president Palmer vet om det, så är du hemma.

01 mars, 2006 18:29  
Anonymous Anonym said...

Dock sumpas man ju ganska mycket i att se säsong 5 om man får för sig att man vill se säsong 2-4 sen också, helt fristående är de ju inte.

01 mars, 2006 23:53  
Anonymous Anonym said...

Två ggr i veckan i fyra veckor... är inte det en idealisk start? Jag drabbades plötsligt av stor sympati för TV4, och andra svenska kanaler, för att de faktiskt försöker hoppa på tåget nu. Jag tror faktiskt att nedladdandet, hur marginellt det än är, inspirerar marknadsförare och inköpare. Det är bara att se på hur mycket branschfolk som hör av sig till Weird Science.
Det här inlägget, och nästa, inspirerade mig faktiskt till en stor gruppkram på weirdscience.se!

02 mars, 2006 01:59  
Anonymous Anonym said...

Jag visste då inte om det. :(

02 mars, 2006 07:58  
Blogger H said...

Jag håller med dig.

Om min syster inte sa till mig om att 24 skulle börja, då skulle jag ha totalt missat den.

Tv4 borde skärpa till sig.

02 mars, 2006 16:10  
Anonymous Anonym said...

h, du har rätt. TV4 borde skicka brev till alla svenska medborgare. De kan ju inte bara informera din syster! Detta är åt helvete.

02 mars, 2006 16:29  

Skicka en kommentar

<< Home