onsdag, augusti 10, 2005

"Weeds" lovar riktigt gott

Jag vet att det finns fler än jag som är svag för Mary-Louise Parker. Hennes roll som Amy Gardner i "Vita huset" och dennes katt och råtta-lek med Josh har varit en av seriens guldkornsstorys över åren. I "Angels in America" gjorde hon den psykiskt svaga Harper, som ändå lyckades göra sig fri från sin homosexuelle, vänstrande make. Mary-Louise Parker är helt enkelt cool.

Nu har hon fått en egen serie, på betalkanalen Showtime, som verkar vilja bli det nya HBO (de gör ju också "The L word"). "Weeds" följer delvis i spåren av "Desperate housewives" så till vida att den utspelar sig i ett skruvat amerikanskt Suburbia, men den känns (visserligen efter bara efter ett avsnitt) som något mer överförbar till svenska förhållanden, då den inte frossar lika mycket i hemmafrumyten. Mary-Louise Parker spelar en mamma vars trygghet försvinner när hennes make dör av en hjärtinfarkt. Vad göra för att klara ekonomin och försörja sina barn? Börja kränga marijuana på grossistnivå till förortens suktande light-narkomaner är ju en toppenidé!

Eftersom det är amerikansk betal-tv vi pratar om, så ligger svordoms- och snuskribban på en helt annan nivå än i ABC:s "Housewives". I första avsnittet avhandlas 15-årigt tonårssex (såväl hetero- som homosexuellt), en hel del marijuana och en hög moraliskt förkastbara kraftuttryck.

Tio avsnitt är beställda av kanalen hittills. Jag tror det blir fler.

12 Comments:

Blogger Erik Stattin said...

Vad roligt med en TV-blogg! Det har jag saknat. Vad tror du, finns det några chanser att "Weeds" kommer på en svensk kanal snart?

10 augusti, 2005 15:43  
Blogger Maria said...

Jaaaa, jag gillar henne, hennes minspel är så himla bra!!! Och West wing rockar...

10 augusti, 2005 15:50  
Blogger 43 minuter said...

För eller senare tror jag säkert att serien dyker upp om den fortsätter att leverera på det sätt första avsnittet hintade om. Men det tar nog ett tag, den är ju alldeles färsk. Och om den överlever efter de första tio avsnitten och får en ny säsong ökar nog chansen ännu mer.

Tack för din uppmuntran, du blev den förste som kommenterade på min sida!

10 augusti, 2005 15:51  
Blogger 43 minuter said...

Oj, nu hann det ju komma en till kommentar innan jag skrev mitt svar. Tack till er båda. Och ja, hennes minspel är faktiskt av högsta klass.

10 augusti, 2005 15:52  
Anonymous Anonym said...

Jag kan fortfarande inte förlåta Showtime för att de lade ner Dead Like Me, men Weeds var förvånansvärt bra.

10 augusti, 2005 16:56  
Anonymous Anonym said...

Showtime la ju ner Dead Like Me för att satsa på Huff i stället, en av förra årets bästa debutserier. Längtar starkt efter säsong 2.

11 augusti, 2005 11:55  
Anonymous Anonym said...

anonym: nja, inte riktigt. Huff började sändas direkt efter att DLM haft säsongsavslutning och då var beslutet om DLMs fortlevnad långt ifrån klart. Det som blev ersättarna var Fat Acress och något till som jag inte kommer ihåg.

11 augusti, 2005 15:45  
Anonymous Anonym said...

nicklas - det är ju känt att Showtimes CEO personligen beslutade att satsa på Huff trots usla tittarsiffror, och att han personligen bestämde DLM:s öde - och att han sen dess associerat båda dessa slut till varandra, att de båda handlar om åt vilket håll han vill driva Showtime.
F.ö. var Fat Atress grovt underskattad, hade hellre sett en S2 på den oxå i stället för DLM S3! Därmed inte sagt att jag inte gillade DLM.

11 augusti, 2005 16:59  
Anonymous Anonym said...

och, förresten, vad jag menar är (kanske lite oklart) att en tilltänkt DLM säsong 3 ersätts av Huff säsong 2 i höst.

11 augusti, 2005 17:01  
Blogger repi said...

Såg första avsnittet häromdagen, var riktigt bra.

13 augusti, 2005 20:00  
Anonymous Anonym said...

Amy Gardner i WW är en sån karaktär som man inte kan bestämma sig för om man ska älska eller hata.
Angels in America har jag inte sett än.

Huff, är det det verkligen nåt? Hörde lite snack om den i början, men efter det har jag inte hört mycket om den.

14 augusti, 2005 02:34  
Anonymous Anonym said...

Huff var fruktansvärt bra, man engagerar sig i den ungefär på samma sätt som i Six Feet Under. Kolla ikapp om du kan!

14 augusti, 2005 13:00  

Skicka en kommentar

<< Home