onsdag, augusti 10, 2005

"The 4400" - en serie utan fokus

Förra sommaren var kabelkanalen USA:s (jepp, den heter så) "The 4400" en av de gladare nyheterna i den amerikanska tv-floran. Upplägget, där 4400 personer som försvunnit under en 50-årsperiod helt plötsligt en dag återfinns, utan att ha åldrats en dag, ute i vildmarken var smått genialiskt. Vart hade de varit, vilka hade tagit dem och varför hade de fått olika sorters underliga krafter när de återkom?

Nu i sommar sänds säsong två, och det är inte lika roligt längre. TV3 visade första säsongen i våras, som slutar med att det uppdagas att det inte var utomjordingar, vilket man lätt kunde tro, som "stulit" de försvunna och sedan återlämnat dem, utan istället människor från vår egen framtid. Vart går man efter det? Tja, det verkar inte riktigt som att serieförfattarna vet det själva, för i nuläget har nio avsnitt av säsong två sänts, och serien har mer eller mindre stått och stampat på samma ställe hela tiden. Krutet läggs på sidohistorier om återvändare som inte hör till seriens kärntrupp, och de problem deras nya krafter ger, vilket i och för sig varit intressant ibland, men oftast frustrerande eftersom det sinkar grundstoryn.

Men än har jag inte gett upp. Jag vill väldigt gärna veta vad framtidsmänniskorna vill med oss. Men mitt tålamod är inte oändligt. Jag väntade i nio år för att få svaren i "Arkiv X". Det tänker jag inte göra igen.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tycker att det är surt när det bir så uppenbart med serier som bygger på en sund och smart idé men som saknar kompetenta manusförfattare. Ta t.ex. "Lost". "Coolt" tänkte jag och ett par hundra tusen andra. Men vad hände där? Jo, det som man tyckte verkade skumt och tufft tonades ner på slutet eller besvarades med "upplösningar" som troligen kommits på under kafferasten. nä, fram för fler serier i stil och klass som "Taken" och E1 av "24".

10 augusti, 2005 23:48  
Anonymous Anonym said...

Tycker det du beskriver som problemen redan fanns där i säsong ett. Jag gav upp efter tre avsnitt, främst på grund av att det då var en miniserie -- då ska man inte slösa bort tiden på ensamstående avsnitt.

r: håller med dig om Lost. Praktexempel på serie där manusförfattarna inte verkar prata med varandra.

11 augusti, 2005 00:37  
Anonymous Anonym said...

har oxo gett upp 4400, trots att jag är scifinörd. väntar dock med spänning på säsong 2 av lost.

11 augusti, 2005 00:47  
Blogger 43 minuter said...

Tja, personligen är jag ju ett stort fan av "Lost", så jag tänker inte ge mig in i den diskussionen, den här gången i alla fall. Men mer om "Lost" lär komma inför TV4:s nystart den 24 augusti.

"Taken" var välgjort, men jag tyckte serien drogs med en sentimentalitet som kändes felaktig. Och "24" har repat sig. Den fjärde säsongen, som väl TV4 börjar visa i höst, är riktigt vass.

11 augusti, 2005 00:48  
Anonymous Anonym said...

Jag har märkt att lååånga serier typ 24, Lost och Taken blir mycket bättre då man ser dem komprimerat. Dvs flera avsnitt i följd. E1 samt E2 av 24 kändes mycket mer rätt så än med vecko-mellanrum på tv.

Det lär ju släppas (släpts) en serie i USA om Irak kriget. Hört något om den? Där lär ju manusförfattarna behöva improvisera slutet då det knappast är skrivet nu.

11 augusti, 2005 08:00  
Anonymous Anonym said...

Irakserien, "Over There", är ju av Steven Bochco. Grymt bra, har fått kanonkritik också så det är ju lite av Bochcos återkomst kanske. Blind Justice las ju ner (tyvärr).

11 augusti, 2005 11:57  
Blogger Maria said...

Jag hade sett Taken och gillade den skarpt och trodde 4400 skulle bli lika bra. Men förutom att samma kille spelar med (vilket förvirrar mig) så tycker jag inte alls att det är samma klass. Bänkar mig var vecka men nepp, kan inte hålla koncentrationen...

Tycker nog att säsong 4 av "24" var bäst av de fyra jag sett (finns det fler?)

11 augusti, 2005 19:29  
Blogger 43 minuter said...

Den femte säsongen av "24" börjar sändas i januari på Fox. Ska bli spännande att se om de kan fortsätta hålla den höga kvaliteten som omgång fyra gjorde.

11 augusti, 2005 19:49  
Anonymous Anonym said...

Fast erkänn att avsnitt 6 av säsong 2 var häftigt, det som utspelar sig åtta år på någon sekund, och att de faktiskt gjorde någonting av det och inte bara glömde bort det i nästa avsnitt. Väldigt likt ett avsnitt i Star Trek: The Next Generation Inner Light, där Picard lever ett helt som i en dröm, men när han kommer tillbaka, så har han alla minnen kvar och kan t.ex. spela flöjt, vilket han inte kunde tidigare. :)

The 4400 är helt ok fortfarande, men min favoritserie just nu är dock Charlie Jade. Ofattbart att inte mer personer känner till den. Den går visserligen bara på kanadensisk betal-tv, tror jag, men fler borde i alla fall ha hört talas om den.

13 augusti, 2005 02:29  
Anonymous Anonym said...

Äh, jag gav Charlie Jade flera chanser men den är ju bara en trög långsam lågbudget-ripoff på "Blade Runner". Dåliga manus, skittöntig sån där deckar-voiceover.

13 augusti, 2005 09:37  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

jon åslund: Åh, Inner Light är inte bara mitt favoritavsnitt av TNG, utan ett av mina favoriter överhuvudtaget, oavsett serie. Fantastiskt, gripande.

14 augusti, 2005 17:07  
Blogger John Eje Thelin said...

Jag ger "Lost" högst tre avsnitt att sy ihop minst 30% av de lösa trådarna på ett övertygande sätt (nåt de inte lyckats med hittills - leksaksplansplotten var bedrövlig), annars får det vara bra för min del.

15 augusti, 2005 18:54  

Skicka en kommentar

<< Home