söndag, augusti 07, 2005

Åh herre min skapare

Observera att det här inlägget innehåller spoilers.

Shit pommes frites. Inget som händer hos familjen Fischer borde kunna vara oväntat vid det här laget, men luften gick ur mig helt när jag såg vad som avslutade det nionde programmet (av totalt tolv) av den sista säsongen av "Six feet under" tidigare idag. Det smög sig på, nästlade sig in, verkade inte kunna ske, men så - PANG! Nate är död.

Och när jag tänker efter så var det väl inte så konstigt. Det lär ju knappast innebära att han inte blir med i seriens finalspurt. Pappa Nathaniel dog ju för 60 avsnitt sedan, och han hänger fortfarande med. Och han fick glida iväg vackert, värdigt. Men oj vad sorgligt det var.

Även i övrigt har den femte säsongen av "SFU" verkligen frossat i misär. Psykisk ohälsa, missfall, skilsmässor, mentala sammanbrott, känslomässig förnedring och fan och hans moster. Kanske fick serien hålla på lite för länge, kanske borde de ha slutat efter år fyra. De första avsnitten av den här säsongen var verkligen en plåga att se, inte för att de egentligen var dåliga, utan bara för att allt verkligen var nattsvart. Men nu, ja, det slutar nog fint ändå, på nåt sätt. Och Nate får nog komma till himlen. Hoppas jag.

8 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

Har precis sett avsnittet efter det här, begravningsavsnittet. Grät som ett litet barn, gjorde jag, jajamensan. Mäktigt.

12 augusti, 2005 16:25  
Anonymous Anonym said...

Yep, bästa episoden nånsin.

12 augusti, 2005 16:52  
Anonymous Anonym said...

Ojojoj så då har man iaf ett bra avsnitt framför sig (S05e10). Håller med om att de första avsnitten på S05 var deppiga men jag tror faktiskt inte bara att det var det heller, de var stundtals fantasilösa och oengagerande. Men det tog ju sig efter hand, nu känns det sammantaget som en bra säsong.

En helt annan fråga, har du sett Càrnivale (HBO)? Älskade den serien, letar desperat efter ett substitut men och nu när SFU snart är över för gott känner jag desperationen komma krypande...

13 augusti, 2005 18:02  
Anonymous Anonym said...

det var ju säsong 4 som vacklade, femman har vart kanon raktigenom!

13 augusti, 2005 21:33  
Anonymous Anonym said...

Och Cárnivale då? Har läst vad du skrivit om andra serier, du skulle gilla den...

13 augusti, 2005 22:43  
Blogger 43 minuter said...

Tyvärr är det så att cirkusvärlden alltid gett mig utslag i största allmänhet, och därför har jag lämnat "Carnivàle" därhän. Ingen vidare bra orsak kanske, för av vad jag har hört är det ju en väldigt kompetent serie, men tragikomiskt depraverade, vindpinade cirkussjälar i 30-talets USA - nej, det är inte min bag.

13 augusti, 2005 23:44  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

14 augusti, 2005 13:50  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Ack, min gode minutman, du gör ett grovt misstag om du lämnar Carnivàle därhän. Den var inte bara kompentent, utan alltigenom lysande, och tillhör den serie av titlar vars nerläggning borde skrivas in i FN:s stadgar som brott mot mänsklig kultur. Typ. Baske mig!

14 augusti, 2005 13:51  

Skicka en kommentar

<< Home